Klas – Scratch: Europaquiz

Het project

De leerlingen kunnen met het voorbereidde project aan de slag via deze link of de QR-code hiernaast

Voorbeeld van het resultaat

Stap 1

Programmeer de basis van het spel
  • Sprites, achtergrond, variabele en lijsten
  • Code bij de sprite ‘vraag’
  • Code bij de sprite ‘europa’

Stap 2

Maak het spel werkend
  • Maak het spel eerst met één of een paar landen
  • Begin met de landen die je niet weet, zoek op hoe ze heten
  • Herhaal dat met alle landen

Vergeet niet om je code tussendoor te testen

Verdieping

Zorg dat je spel goed werkt voordat je met deze opdrachten aan de slag gaat.

Pas het spel aan naar je eigen ideeën

Bij het klikken op een ‘fout’ land moet het land ook van kleur veranderen


Tip: Zoek naar de blokken waarmee een land van kleur verandert wanneer het antwoord goed is. Experimenteer met de kleureffecten.

Maak een quiz over een totaal ander onderwerp volgens precies dezelfde opzet als de Europaquiz:

  • De computer stelt een vraag
  • De gebruiker moet het antwoord op de vraag aan klikken

Je kunt op deze manier ook een algemene multiple choice quiz maken


Tip: sla de Europaquiz op als… en geef het een andere naam.

  • Pas het uiterlijk van de sprites aan
  • Pas de lijst vragen aan

Maak een teller die aangeeft hoeveel landen er nog gevraagd gaan worden

Geef spelers maar 1 poging om het juiste land aan te klikken:

  • Bij een fout antwoord, komt het land nog een keer terug

Maak een puntentelling waarbij zowel de goede als foute antwoorden worden meegerekend.

Werkboekje


    Wat vind je van deze les?

    Stuur je sterren in

    Delta gaat naar Basispoort

    Ironisch genoeg lopen ook wij nog wel eens tegen technische problemen aan. De overstap naar Basispoort heeft nog een paar technische uitdagingen waardoor we nog niet in Basispoort te vinden zijn.

    Er wordt hard aan gewerkt en we gaan ervan uit dat het snel opgelost is. 

    Excuses voor de vertraging