Hieronder een voorbeeld van het spel dat we de komende lessen gaan maken. Dit is een voorbeeld want je mag je eigen versie maken.
Start het spel met de groene vlag
Loop met de cursortoetsen
Spring met de spatiebalk
Deel 1 – Tekenen
We gaan tekenen in Scratch. Dit is de voorbereiding van het spel. Je bedenkt hier hoe je spel eruit komt te zien.
3 achtergronden
Maak 3 achtergronden met 3 verschillende parcours. De platformen zijn overal hetzelfde maar ze staan steeds op een andere plek.
Geef je platformen allemaal dezelfde kleur
Maak een eindpunt in een andere kleur dan je platformen
3 sprites
Maak of kies 3 verschillende sprites
Karakter
Obstakel
Platform
Dit laatste platform ziet er precies hetzelfde uit als de platformen die je als achtergrond hebt getekend.
Overzicht en tekentips
Deel 2 – Programmeren
De stappen staan allemaal in je werkboekje. Bekijk eerst het filmpje hieronder om te begrijpen wat we allemaal moeten programmeren
Programmeer nu je spel
Gebruik je werkboekje en volg de stappen. Lees goed en sla geen stappen over!
Blok voor blok
Elk codeblok is belangrijk voor het spel, anders zou het er niet staan. Het is belangrijk dat je weet wat elk blok doet. Zeker als je je spel wilt aanpassen of uitbreiden. Je kunt de video hieronder bekijken als:
Je spel het niet of niet goed doet
Je niet precies weet hoe je een volgend level moet maken
Je je spel een beetje wilt aanpassen maar niet helemaal weet hoe je dat moet doen
Uitbreiden
Zorg eerst dat je spel goed werkt. Je spel moet niet te makkelijk zijn… maar ook niet te moeilijk.
Misschien moet je daarvoor de plek van sommige platformen verplaatsen.
Je kunt ook de bediening van je karakter aanpassen: sneller of langzamer lopen / hoger of lager springen
Breid je spel ook uit met extra levels.
Bedenk hoe je volgende levels extra uitdagend kan maken.